ابراهیم پور با اشاره به انتخاب معلمان عشایر از دل ایلات، مطرح کرد؛
سال تحصیلی عشایر را محدود به زمان خاص نکنید/ آموزش کوچ نشینان نیازمند تحولات نوین است
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه باید افراد خاصی را برای آموزش دانش آموزان عشایر تربیت کنیم، گفت: ضروری است معلمانی را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان کوچ نشین پرورش دهیم که از دل همان ایلات برخاسته باشند، به بیانی در دومینویی پیوسته برای تربیت دانش آموزان عشایر معلمان انتخابی بزرگ شده ایل باشند تا ریشه و اصالت زندگی عشایری حفظ شود.
فرشاد ابراهیم پور نورآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش میزبان حدود ۲۲۴ هزار دانش آموز عشایر در کشور است، گفت: بخش عظیمی از روستاهای کشور را جمعیت عشایر شکل میدهند به ویژه در دامنههای زاگرس؛ آموزش مهمترین اصل در زندگی کوچ نشینان محسوب میشود، توجه به این اصل کمترین گزینه در توزیع عادلانه امکانات است.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تحولاتی را در حوزه آموزشی شاهد بودیم که نقش کلیدی در آموزش دانش آموزان عشایر داشته است، افزود: امروزه شاهد پیشرفت علوم تجربی و توسعه تکنولوژی به واسطه فرزندان عشایر بودیم که در زندگی کوچ نشینان سرایت پیدا کرده است.
دو مسئله مهم در آموزش دانش آموزان عشایر
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقویت آموزش دانش آموزان عشایر ارتباط مستقیمی در توسعه و پیشرفت آینده کشور خواهد داشت، یادآور شد: شیوه آموزش دانش آموزان عشایر دارای اشکالاتی است که متاسفانه از قدیم الایام این خلاء وجود داشته و تا به امروز حل نشده است، طی این همه سال آموزش و پرورش کشور روش نوینی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان کوچ نشین خلق نکرده است از طرفی ساختار زندگی عشایر در چهارچوب تقریباً ثابتی بوده یعنی بر اساس نیازها و مبتنی بر تغییر و تحولات نبوده است.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه به زندگی عشایر باید تمرکز ویژهای داشته باشیم، گفت: کوچ نشینان نقش موثری در تولید کشور دارند، توانمندسازی این گروه از وظایف مسئولان مربوطه محسوب میشود، از طرفی باید روشهایی را برای آموزش دانش آموزان عشایر در نظر بگیریم که با شیوههای تدریس علوم در مناطق روستایی و شهری متفاوت باشد.
ابراهیم پور با بیان اینکه باید افرادی خاصی را برای آموزش دانش آموزان عشایر تربیت کنیم، اظهار داشت: ضروری است معلمانی را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان کوچ نشین پرورش دهیم که از دل همان ایلات برخاسته باشند، به بیانی در دومینویی پیوسته برای تربیت دانش آموزان عشایر معلمان انتخابی بزرگ شده ایل باشند تا ریشه و اصالت زندگی عشایری حفظ شود.
آموزش دانش آموزان کوچ نشین متناسب با شرایط زندگی آنها تغییر کند
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با بیان اینکه ساختار اداره زندگی عشایر باید تغییر کند، تصریح کرد: ضرورتی وجود ندارد که روشهای پیشین در آموزش عشایر تغییری نداشته باشد، لازم و ضروری است آموزش دانش آموزان کوچ نشین متناسب با شرایط زندگی آنها تغییر کند که این تغییر و تحولات باید با به روز رسانی در سایه رشد تکنولوژی شکل بگیرد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سال تحصیلی از مهر ماه آغاز و در پایان خرداد ماه به اتمام میرسد، گفت: در زندگی کوچ نشینان چنین زمان تحصیلی تعریف نشده است، دانش آموزان عشایری میتوانند در طول ۱۲ ماه در کنار کار به تحصیل نیز بپردازند، شناور شدن زمان تعلیم دانش آموزان عشایر میتواند مهمترین اصل برای تغییر شیوه آموزش سنتی در میان کوچ نشینان باشد.
وی با بیان اینکه میزان برخورداری امکانات آموزشی تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایر باید در حد متوسط کشوری باشد، افزود: ثابت بودن نوع آموزش در تمام مناطق کشور یکی از ایرادات کلی نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود، باید سیستم آموزشی کشور را به سمت مدل ترکیبی سوق دهیم مدل ترکیبی انتخاب شده برای آموزش دانش آموزان عشایر با سایر گروهها متفاوت خواهد بود./
پایان پیام